Onze visie op hybride werken

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken, hybride werken genaamd, is niet meer weg te denken in organisaties. Maar hoe kun je effectief hybride samenwerken? Wat zijn de belangrijkste succesfactoren die je te verzorgen hebt? In onze visie zijn er zes succesfactoren om blijvend effectief hybride te werken (en te leren), namelijk Plaats, Middelen, Interactie, Communicatie, Leiderschap en Balans. De factoren zijn fluïde en kennen geen relevante volgordelijkheid. 

Hybride werken 6 succesfactoren

De 6 succesfactoren

Zie de zes succesfactoren als een ‘meetlat’ die je kunt gebruiken bij hybride werken. Hebben we alle zes de elementen steeds voldoende aandacht gegeven? De meetlat is in onze visie niet alleen in de dagelijkse operationele praktijk relevant, maar ook in een dynamiek waar leren en ontwikkelen centraal staan. Immers, vanuit de overtuiging dat leersituaties naadloos moeten aansluiten op de alledaagse praktijk van onze deelnemers, sluiten wij graag aan op de hybride actualiteit van organisaties en haar belanghebbenden. Hieronder lichten we de succesfactoren afzonderlijk toe.

 

Icoon leiderschap

 

Leiderschap

Hoe geef je leiding aan een hybride organisatie? Aan een team dat je niet meer als vanzelfsprekend op kantoor ontmoet. Waar teamleden worden geacht meer en meer zelfsturend te zijn of te worden, waardoor sturen op doelen (in plaats van oplossingen) meer en meer betekenis krijgt. Waar leiding geven gaat over vertrouwen en veel minder over controle. Dat betekend herwaardering van de balans tussen managen en leiding geven.

Lees meer

 

Icoon communicatie

Communicatie

Het cement tussen de hybride bouwstenen. In de vertrouwde offline context is deze succesfactor al van cruciaal belang. Met de komst van online communicatie wordt de kwaliteit van de onderlinge communicatie extra op de proef gesteld. Communiceren over inhoudelijke en procedurele onderwerpen blijkt voor veel professionals in een online omgeving prima te doen. Lees meer

Lees meer

 

Icoon interactie

Interactie

Dit gaat over het verzorgen van de onderlinge relatie(s). Het contact en de omgang met anderen. Bij deze factor verzorg je de kwaliteit van de samenwerking met collega’s, met andere teams, afdelingen of belanghebbenden (patiënten, klanten, studenten, e.d.). Dat wat mensen doen en laten, de interactie tussen hen is een belangrijk onderdeel van de cultuur van een organisatie.

Lees meer

 

Icoon Balans

Balans

Misschien wel het meest besproken onderwerp van hybride werken, de verdeling van de werkzaamheden over werk- en/ of privétijd. Wanneer sta je ‘aan’ en wanneer sta je ‘uit’? Hoe verzorgen we met elkaar de kloppende balans tussen werk & privé. Hoe verzorg je dat in een omgeving waar mogelijk verschillende beelden zijn over wat ‘een kloppende balans’ betekent?

Lees meer

 

Icoon middelen

Middelen

Deze succesfactor gaat over de technische en procedurele kant van hybride werken. Dus over de laptops, mobiele telefoons, apps, camera’s, koptelefoons, software toepassingen, wifi, mobiele netwerken, vergadersoftware, faciliteiten van meeting rooms, technische support, enzovoorts. Maar ook HR-regelingen, thuiswerk- en reiskostenvergoedingen, en dergelijke vallen onder de middelen.

Lees meer

 

Icoon plaats bij hybride werken

Plaats

Deze factor gaat over ‘de werkplek’. De locatie waar men het werk uitvoert; thuis, kantoor, in een ander land, bij een relatie, in een cafeetje, op het terras, in de auto of trein, etc. Thuis werken is misschien een wat ongelukkig gekozen term. Wij spreken liever van ‘werken op afstand’. Immers, niet op kantoor werken betekent niet automatisch dat mensen thuis werken. Omdat de werkplek niet meer automatisch ‘op kantoor’ is, helpt het om goede afspraken te maken over elkaars bereikbaarheid. Waar, hoe en wanneer komen we bij elkaar en hoe bepalen we dat eigenlijk? Waarvoor is het essentieel dat we elkaar echt fysiek ontmoeten en wanneer is dit helemaal niet nodig en volstaat een schermontmoeting?

Lees meer

Ons aanbod voorziet in uiteenlopende werkvormen die differentiëren op de zes succesfactoren. Soms op één enkele succesfactor, maar vaker nog zoomen we met onze programma’s in op de integraliteit van meerdere factoren.

Meer weten over werkvormen

Outing Holland

Sinds 1991 ondersteunen we klanten bij het ontwikkelen en uitvoeren van leer- en ontwikkelingsprocessen die mensen en organisaties in beweging brengen en houden.

Klantwaardering

Lees hier de beoordelingen van verschillende klanten.

Trotse partner van

Logo Dag van de Teamontwikkeling

Meer weten?
Instemming
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen