We kwamen onlangs in de media een mooi voorbeeld tegen van gamification. Het bewuste voorbeeld vertelt op welke wijze gamification voor een omzetstijging heeft gezorgd. Het bracht ons terug naar de tijd waar gamificatie nog geen naam had.

Wat is gamification?

Het toepassen van spelelementen en speltechnieken in een niet-spel-omgeving’, dat is de definitie van gamification. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het experiment in Stockholm waarbij de traptreden in een station bekleed werden met pianotoetsen die bij het betreden een bepaalde klank produceerden. Op deze wijze werden reizigers gestimuleerd om i.p.v. de roltrap, de trap te nemen om op die manier de lichaamsbeweging te verhogen. Deze manier van leren: leren door te doen, waarbij je de game ontwikkeld op basis van de te behalen doelen en gedrag wat je wilt beïnvloeden, is precies waar wij in geloven. Zo wordt leren en ontwikkelen ook leuk! En wie wil er nu geen plezier hebben op de werkplek?

Terug in de tijd

Bijzonder dat gamification steeds meer een welverdiende plek aan het veroveren is in het ontwikkelen en opleiden van mensen. We kunnen onze eerste grote game op de werkplek nog goed herinneren. In 2005 hebben we een grote game opgezet voor een productiebedrijf. Compleet met een koppeling naar LEAN. Die game heeft er voor gezorgd dat 500 medewerkers pro actief verbeteringen op de werkplek gingen aandragen en.. voor een half miljoen Euro aan besparingen! De game won destijds een sociale innovatieprijs en voorkwam dat de fabriek verplaatst werd naar het buitenland. Het had toen alleen nog helemaal niet de naam van gamification.

Zoek je ook zoiets?

Als je ons creatieve brein wilt gebruiken om mee te denken met jouw uitdagingen om gedrag op de werkvloer op een leuke manier te beïnvloeden: bel 030-296 24 56 of mail ons!

Hierbij nog de link naar het artikel ‘Waarom Bruna voor gamification op de winkelvloer kiest‘.