Dat Ervaring Leert, weten wij al jaren. En wij niet alleen. De oude Chinese filosoof Confucius zei immers al ‘ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp’. Interessant is dat steeds meer modellen en theorieën gebruikt worden om dat aan te tonen. Cognitieve wetenschap om aan te tonen dat je juist iets moet ervaren om het te begrijpen. Ogenschijnlijk twee polariteiten, maar ze gaan steeds vaker hand in hand of volgen elkaar op. Iedereen in de wereld van leren en ontwikkelen kent Kolb, die in 1983 zijn leerstijlen formuleerde.

 

Publicaties over andere leerstijlen, de eendimensionale kernmerken van het huidige onderwijs en scholen die veranderingen aanbrengen vullen de kranten wekelijks. Jennings is momenteel hot over formeel en informeel leren middels zijn 70 / 20 / 10 verdeling. Als je in google ‘how we learn’ zoekt, vind je de mooiste en kleurrijkste modellen. En wat opvalt: doen en ervaren neemt een steeds prominentere plaatst in. Noem het actief versus passief of praktijk versus theorie. De rol van de hersenen en het zogenaamde breinleren poppen als paddenstoelen op in diverse publicaties. Ook daarin vind je terug dat ervaring helpt om te leren en het geleerde te borgen. En dat je de leer- en werkplek moet afstemmen op je leer- of werkzaamheden.

Allemaal mooie voorbeelden die ondersteunen wat wij komend jaar al 25 jaar (!) in de praktijk beoefenen. Action speaks louder than words, stond in de jaren `90 al op ons briefpapier, op onze stand bij diverse beurzen en zelfs ooit als tekst op onze bedrijfsbus. De boodschap is niet veranderd, de verschijningsvorm in een kleurig vormgegeven diagram wel. Fijn. Doen helpt. En ervaring leert. In theorie en praktijk. Wij gaan nog 25 jaar door.