Dat Ervaring Leert, weten wij al jaren. De Chinese filosoof Confucius zei immers ook al; ‘ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp’. Interessant is dat steeds meer modellen en theorieën gebruikt worden om dat aan te tonen. Cognitieve wetenschap om aan te tonen dat je juist iets moet ervaren om het te begrijpen. Ogenschijnlijk twee paradoxale polariteiten, maar ze bij ons hand in hand of volgen elkaar op. Iedereen in de wereld van leren en ontwikkelen kent Kolb, die in 1983 zijn leerstijlen formuleerde.
Publicaties over andere leerstijlen, de eendimensionale kernmerken van het huidige onderwijs en scholen die veranderingen aanbrengen blijven actueel. Jennings blijft interessant ten aanzien van formeel en informeel leren middels zijn 70 / 20 / 10 verdeling. Als je in google ‘how we learn’ zoekt, vind je de mooiste en kleurrijkste modellen. En wat opvalt: doen en ervaren neemt een steeds prominentere plaatst in. Noem het actief versus passief of praktijk versus theorie. De coronajaren hebben een nieuw licht geworpen op – hybride – leren en werken. De behoefte om elkaar meer en meer op digitaal op afstand te spreken zorgt voor een sterkere behoefte om vooral ook op regelmatige basis elkaar te ontmoeten en met elkaar ‘aan de slag te gaan’.
Allemaal relevante ontwikkelingen en voorbeelden die ondersteunen wat wij al sinds 1991 in de praktijk doen. Action speaks louder than words, stond vanaf de oprichting op ons briefpapier, op onze stands bij beurzen en op onze bedrijfsauto’s. Deze visie is nooit veranderd, de verschijningsvormen uiteraard wel. Laat je inspireren door de veelheid aan werkvormen die ervoor zorgen dat ervaring leert.