Twee weken geleden brachten wij een boek over enthousiasme onder de aandacht. Deze week willen wij jullie wijzen op een ander boek. Een collega las onlangs het boek Unboss (2012) uit. De auteurs (Kollind & Bötter) lijken wereldwijd een snaar geraakt te hebben met dit boek. Hun missie is een wereldwijde beweging op gang te brengen, waarbij managers en bazen tot het verleden gaan behoren en waar unbossers opstaan als leiders, zodat er nieuwe manieren van organiseren ontstaan.

Unboss

Honderden auteurs over de hele wereld hebben een bijdrage gegeven aan het schrijven van Unboss. Kollind & Bötter hebben de perspectieven samengebracht en hebben een nieuw begrip gecreëerd, namelijk: Unbossen! Het boek is een aanvulling op ‘onze’ bestseller Verdraaide Organisaties en zou ook zo het vervolg kunnen zijn van, het in ons land populaire boek en de beweging, Society 3.0. Het boek biedt verrassende, nieuwe perspectieven op organiseren anno nu. Je wordt als lezer, na afloop van elk hoofdstuk, aan het denken gezet met een lijstje waardevolle overdenkingen.

De Unboss top 10:

1. De bedoeling is belangrijker dan winst maken
2. Hef oude harkjes/hiërarchieën op, werk samen
3. Vorm ondernemingen om tot (sociale) netwerken
4. Het gaat niet om de tent, maar om de vent (m/v). Stel talentontwikkeling centraal
5. Stuur op output, creëer afstand en zorg voor initiatief en eigenaarschap
6. Maak van klanten ambassadeurs, meedenkers en klankborden
7. Stop met hoge bonussen, beloon gezamenlijke doelen i.p.v. persoonlijke prestaties
8. Onderzoek & ontwikkeling doe je vooral ook met mensen buiten je onderneming
9. Liever fouten maken dan steeds om toestemming vragen
10. Sociale media betrekken t.b.v. de interne en externe communicatie

Unboss gaat natuurlijk ook over veranderen. De vraag die het meest tot de verbeelding spreekt en tot denken zet, is: “Stel je zou je onderneming vandaag starten wat zou je anders doen dan dat je nu doet?” Alleen al dit soort vragen maken het boek de moeite waard om te lezen!

Geïnteresseerd in het boek Unboss? Bestel ‘m op managementboek.nl.