Ervaringsleren volgens de leercyclus van Kolb

Elke vorm van ervaringsleren – en dus al onze werkvormen – raakt aan de leercyclus van David Kolb. Hierin zijn de vier belangrijkste leerfases ondergebracht: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren.

Om wetenschappelijke betekenis te geven aan de kracht van ervaringsleren heeft David Kolb zijn bekende leercirkel ontwikkeld. De cirkel is gekoppeld aan de vier meest voorkomende leerstijlen. Hoewel er soms wel eens wat discussie ontstaat over Kolb zijn visie op leren, helpt de leercirkel ons betekenis te geven aan de kracht van onze werkwijze.

Grafisch ziet de leercyclus er als volgt uit;

Leercyclus van Kolb

De kernactiviteit van elk onderdeel van de cyclus komt samengevat neer op achtereenvolgens:

  • Concreet ervaren/ actie (onderdompelen)
    Het opdoen van werkelijke ervaring met de realiteit staat hier centraal.
  • Reflecteren en observeren (verhelderen)
    Nadenken over de waargenomen werkelijkheid.
  • Conceptualiseren en betekenis geven (verklaren)
    Er wordt nagegaan in hoeverre de ervaringen en reflecties die samenhangen met deze éne handeling ook overeenkomen met bevindingen die eerder zijn opgedaan.
  • Experimenteren/ demonstreren (toepassen)
    Er wordt getoetst of de basisstelling – het model, de aanpak – in de realiteit stand houdt.

Hele cyclus doorlopen

Bij ervaringsleren start het leren bij de concrete ervaring en dient het leerproces vervolgens alle andere fasen van de cyclus te doorlopen. Er is pas sprake van duurzaam leren als de gehele cyclus doorlopen is.

Vier leerstijlen

De cyclus is opgebouwd rond twee assen; de verticale as die loopt van concreet (boven) naar abstract (beneden) en de horizontale as die loopt van actief (links) naar passief (rechts). Vanuit de twee assen van het model schetst Kolb vier verschillende leerstijlen, namelijk:

  • Doener – kiest zijn eigen aanpak in de concrete ervaring
  • Beschouwer – ziet een concrete ervaring en reflecteert daarop
  • Denker – komt vanuit reflectie tot theorie/ conceptualisering
  • Beslisser – pakt de essentie van een theorie en gaat daarmee actief experimenteren

Terug naar Modellen en Theorieën > 

Vond je dit interessant?

Bekijk dan onze werkvormen die aansluiten op de Leercyclus van Kolb.
TeambuildingManagement gamesOutdoor training
Persoonlijke ontwikkelingTeamontwikkelingWerkvorm zoeken

Meer weten?

Neem contact op ofBel ons

Ervaring leert
Klantwaardering
Trotse partner van

Logo Dag van de Teamontwikkeling

Meer weten?
Instemming
Contact
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen