Training met ervaringsleren volgens leercyclus van Kolb

Elke vorm van ervaringsleren – en dus elk van onze werkvormen – heeft te maken met de leercyclus van David Kolb, waarin de vier belangrijkste leerfases zijn ondergebracht: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren.

Om wetenschappelijke betekenis te geven aan de kracht van ervaringsleren heeft David Kolb zijn bekende leercirkel ontwikkeld. De cirkel is gekoppeld aan de vier meest voorkomende leerstijlen. Grafisch ziet dat er uit als in de afbeelding:

Leercyclus van Kolb

De kernactiviteit van elk onderdeel van de cyclus komt samengevat neer op achtereenvolgens:

  • onderdompelen (concreet ervaren/ actie)
  • verhelderen (reflecteren/ ontdekken)
  • verklaren (conceptualiseren/ betekenis geven)
  • toepassen (experimenteren/ demonstreren)

Bij ervaringsleren start het leren bij de ervaring en dient het leerproces vervolgens alle andere fasen van de cyclus te doorlopen. Er is pas sprake van duurzaam leren als de gehele cyclus doorlopen is. De cyclus opgebouwd rond twee assen; de verticale as die loopt van concreet (boven) naar abstract (beneden) en de horizontale as die loopt van actief (links) naar passief (rechts). Duurzaam leren is het resultaat van het voortdurend cyclisch doorlopen van een proces waarbij een viertal gedragingen die op deze assen zijn uit te zetten op elkaar inhaken.

Deze vier gedragingen zijn:

Concreet ervaren en ondervindend leren

Het opdoen van werkelijke ervaring met de realiteit staat hier centraal.

Reflectief observeren of reflecterend leren

Nadenken over de waargenomen werkelijkheid.

Abstract conceptualiseren of conceptualiserend leren

Er wordt nagegaan in hoeverre de ervaringen en reflecties die samenhangen met deze éne handeling ook overeenkomen met bevindingen die eerder zijn opgedaan.

Actief experimenteren of experimenterend leren

Er wordt getoetst of de basisstelling – het model, de aanpak – in de realiteit stand houdt.

Meer weten?
Bel of mail gerust!

Informatie over David Kolb op Wikipedia

Over Outing Holland

Bij Outing Holland leer je door te doen! Wij geloven erin dat ervaring leert. Dat wil zeggen dat het – letterlijk en figuurlijk – in beweging brengen van mensen een effectieve manier is om te leren.

We ondersteunen opdrachtgevers bij de ontwikkeling en uitvoering van leer- en ontwikkeltrajecten met behulp van diverse ervaringsgerichte, actieve werkvormen, managementgames en outdooroefeningen.

Onze werkvormen